X
פנייתכם נשלחה בהצלחה! נחזור אליכם בהקדם!
X
קרתה תקלה בעת השליחה, אנא נסו מאוחר יותר :(

בלוג בניית אתרים

UX - חווית משתמש איכותית

  • מאת אנובה בניית אתרים

  • 17.04.2015

כאשר משתמש מגיע לאתרכם, או משתמש בממשק מסוים, החוויה שהוא מקבל במהלך השימוש עצמו בממשק (אשר נקרא UI – User Interface) נקראת בעגה המקצועית חווית משתמש, או UX (User Experience). נקודת ההנחה היא שחווית משתמש איכותית משמעה משתמש מרוצה, אשר ישתמש בממשק יותר ויותר לאורך זמן.
מאיפה מגיע המושג
המושג UX נקבע על ידי דונלד נורמן, כבר בשנות ה-90. כיום אנחנו משתמשים בו כדי לתאר חוויה כוללנית של עיצוב, נגישות, שיווק וטכנולוגיה, כאשר העיסוק העיקרי הוא בחוויה, זאת אומרת במובנים הפסיכולוגיים או התחושות שהמשתמש חווה תוך כדי השימוש.
חברות משקיעות משאבים רבים על מנת להבטיח כי חווית המשתמש באתר, האפליקציה או התוכנה שלהם תהיה מעולה. תחשבו על זה במובן הפשוט ביותר – ככל שאתם יותר נהנים להשתמש במשהו, ככל שהוא יותר פונקציונלי אך גם כיפי, כך תשתמשו בו יותר. כאן נכנס המושג 'חוויה', כדי לתאר את אותה תחושה שאתם חווים במהלך השימוש.
מדדים שונים לחוויית משתמש
כשמדברים על חוויה לרוב מדברים על מספר אלמנטים או מדדים ראשיים, כאשר בראש ובראשונה אנחנו מדברים על שימושיות – עד כמה הפונקציות השונות קלות ואינטואיטיביות לתפעול (ככל שהמערכת יותר מסובכת כך החוויה פחות טובה). לאחר מכן, אנו מתייחסים למדדים נוספים כגון אמינות (עד כמה המערכת מציגה שגיאות וטעויות), או נגישות (ארכיטקטורת מידע אשר נוחה למשתמש בזמן חיפוש מידע מסוים), או אסתטיות (אלמנט מהותי אשר מתייחס למראה ונראות).
כמובן שאף אחד אינו זונח נוחות, קלות התמצאות, או שקיפות, אך לרוב אלו אלמנטים שונים של נושא השימושיות או האסתטיות. בסופו של דבר, המטרה היא לייצר ממשק נוח לשימוש, יעיל ושוב – כיפי. אם זה לא מהנה לשימוש כנראה שאף אחד לא באמת ירצה להשתמש בממשק.
חווית משתמש זה לא עניין קבוע
לרוב, כשמדברים על חווית משתמש, מנסים לדבר על אופטימליות ויוצאים מנקודת הנחה שככל שדבר יותר אופטימלי כך הוא יותר טוב. אנחנו פעמים רבות שוכחים שאופטימליות היא עניין של זמן, וכן חווית המשתמש. עם השנים, ככל שיוצאות יותר ויותר טכנולוגיות חדשות, כך חווית המשתמש משתנה ועוברת עדכונים. פעם, למשל, לא היו מסכי מגע וחווית המשתמש הייתה מוגבלת לאמצעים הטכנולוגיים הקיימים. כך גם היום, עם כל טכנולוגיה חדשה שיוצאת חווית המשתמש משתנה. לכן, עדכון חווית המשתמש הינו גורם מהותי, אשר עוברת תמורות רבות לאורך זמן.

חזור למעלה